نحوه ارسال عكس از ساوه و روستا هايش به بنياد ايران شناسي
با توجه به اهميت عكس و ارزش و زيبايي عكس در ترويج و توسعه فرهنگ. اين نوشته را كه مربوط به بنياد ايران شناسي ميشود را يافته و براي مطالعه خوانندگان عزيز و كاربران سايت ساوه سرا در اينجا قرار ميدهم تا با ارائه عكس هاي زيباي خويش از ساوه و روستا هاي اطرافش و ارائه ان به بنياد ايران شناسي امكان شركت در مسابقات عكس دوربعدي بنياد ايران شناسي را داشته باشند و با شرايط شركت در مسابقه عكس اين بنياد اشنايي يابند و امكان هر گونه تماسي براي فعاليت هاي عكاسي فراهم باشد. مسابقه قبلي در ماه ارديبهشت سال 1390 برگزار شده. اما فكر مي كنم اين انجمن براي سال جديد احتما لا مسابقه ايي در دست داشته باشد. تمامي اطلاعات تماس در انتهاي مقاله بيان شده. يك پيشنهاد كه به مديران ساوه سرا دارم و آن هم اين است كه يك تقويم عكس دار روزانه از عكس هاي دريافت شده از طريق كاربران تهيه نموده و هر روز و يا هر ساعت با نمايش اين عكس ها( با مزين كردن اين عكس ها با قطعاتي از شعرهاي سلمان ساوجي و ديگر شاعران و نيز قصارهاي زيبا ميتواند در ارائه فرهنگ در ساوه نقش بسزايي داشته باشند) و به قدمت فرهنگ عكس در ساوه سرا در سالها و ماههاي اينده افزوده شود. طبيعتا ارجعيت با عكس هايي است كه از ساوه و اطرافش است. عكس هاي ديگر با تم طبيعت و ايران زمين هم از اهميت زيادي برخوردار است و در رشد جهانگردي شهرستان ساوه نقش مثبتي دارد. اميد است انجام چنين امري ممكن باشد......... مولف
-------------------------------------
توليد اولين عكس ها در ايران
سرآغاز عکاسی در ايران را تقريباً به فاصله سه سال از ثبت آن در آکادمی ملی فرانسه، دانستهاند و نيز گفتهاند که تأسيس «عکاسخانه مبارکه همايونی» در عهد ناصرالدين شاه قاجار که مقارن دهههای آغازين پيدايش عکاسی است، به لحاظ با ارزش شمردن اين هنر در ايران، کم نظير و يا حتی بینظير بوده است. شواهد تاريخی نيز نشانگر آناند که اولين اقدام برای تهيه گزارشهای عکاسی در ايران، به تصوير کشيدن موقعيتهای جغرافيايی، جنگها، بناهای باستانی و آثار به جا مانده از روزگار گذشته بوده است و مربوط به همين دوران است.
اما با اين سابقه که شايد به اندازه تاريخ پيدايش عکاسی در جهان نيز باشد و اين پيشگامی در خور توجه آن سان که بايد به پيش نرفته و وضع کنونی هنر عکاسی در ايران با مقايسه با کشورهايی که فاصله بسياری در اين زمينه از ما داشتهاند، حکايت از آن دارد که هنر عکاسی در ايران نتوانسته است همگام با رشد و توسعه اين هنر پيشرفت کند، آن چنان که اگر به مجموعه عکسهای منتشر شده از اين سرزمين در سالهای اخير نظر کنيم. تنوع کمتری را در آنها مشاهده میکنيم و در میيابيم که بيشتر عکسها اگرچه زيبا هستند و چاپی قابل ملاحظه دارند ولی از حيث موضوع و منطقه محدود و تا حدی تکراریاند و نشان میدهند که نگاه عکاسان در اين دوره بيشتر به نواحی و موضوعهای خاصی از اقليم و فرهنگ و تمدن ايران زمين معطوف بوده و بسياری از موضوعهای اين کشور پهناور از چشم ايشان دور مانده است.
از سوی ديگر با رشد فناوری رايانهای در سالهای اخير و تا حدی سهل شدن عکاسی، و نيز ارزان و همهگير شدن دوربينهای عکاسی هنوز نتوانستهايم از اين توسعه همگانی بهرهای ملی ببريم و زمينههای مشارکت عامه مردم را در ايجاد گزارشهای تصويری مربوط به اقليمشان ايجاد کنيم.
بنياد ايران شناسی با دعوت از تمامی علاقهمندان و عکاسان کشور معرفی تصويری اين سرزمين پهناور و سراسر زيبا و ديدنی را دستور کار خود قرار داده، نخستین «جشنواره عکس ايران شناسی» را برگزار میکند.
الف) اهداف جشنواره:
مهمترين اهداف اين جشنواره عبارتاند از:
■ ايجاد رقابت برای ارتقای سطح کيفی عکاسی کشور؛
■ ايجاد زمينه مشارکت عامه مردم در ثبت تصويری سرزمين ايران؛
■ ارتباط با هنرمندان و سازمانهای مربوط به عکاسی و به وجود آوردن زمينههای همکاری آنان با بنياد ايران شناسی؛
■ به هنگام کردن محتوای بانک جامع تصويری بنياد ايرانشناسی؛
■ تأمين و توليد منابع تصويری تحقيقات ايران شناسی و نيازهای تصويری در زمينههای فرهنگ، جغرافيا، اقليم، اماکن و آثار ايران؛
■ انتشار نتايج حاصل از برگزاری جشنواره به صورت کتاب و ساير ابزارهای رسانهای.
ب) موضوع های جشنواره:
■ بخش اول: فرهنگ و مردم ايران زمين؛
اقوام، نژادها، اقليت های مذهبی، آداب و رسوم، جشنها و عزاداریها، پوشاک، زيورآلات، اسباب و وسايل کار و زندگی و ...
■ بخش دوم: اقليم و جغرافيای ايران زمين؛
رستنیها، پوششهای گياهی و خاک (درختان، درختچهها، بتهها، خارها، گلها)، کانیهای ايران زمين( سنگهای قيمتی، جواهر، معادن، سنگها و مواد معدنی)، جانوران(درندگان، چرندگان، پرندگان، آبزيان، حشرات، ماکيان و ...) زيستگاههای طبيعی ايران زمين (رودها، تالابها، درياچهها، کوهها، کويرها، بيابانها، شورهزارها، غارها، ويژگیهای بصری طبيعی، اقليمی و ...)
■ بخش سوم: معماری ايران زمين؛
اماکن روستايی، شهری، تاريخی و اشياء و جلوههای هنر ايران زمين(خانههای روستايی و شهری، بازارها، آبانبارها، کاروانسراها، قلعهها، خيابانها، تزئينات معماری شامل: سردرها، آجرکاری، کاشیکاری، آئينهکاری، هره چينی، گره چينی، درها، پنجرهها، نقشها و کتيبهها و ...)
■ بخش ويژه: عکسهایی که دارای هويت تاريخیاند.
تمام عکسهايی که قدمت آنها بيش از پنجاه سال و مرتبط با موضوعهای بخشهای اول تا سوم باشد و يا موضوع آنها هم اکنون وجود نداشته باشد.
پ) مقررات جشنواره:
■ ارائه آثار در قالب لوح فشرده و فقط از طریق تحويل به دبيرخانه يا نمايندگیهای بنياد ايرانشناسی در مراکز استانها و يا ارسال پستی به دبيرخانه خواهد بود.
■ آثار ارسالی ابتدا توسط «هيئت انتخاب» آثار برای شركت در مسابقه گزينش خواهند شد و در صورت انتخاب برای شرکت در نمايشگاه توسط «هيئت داوران» مورد ارزيابی قرار خواهند گرفت.
■ عکسهای ارسالی برای ارزيابی «هيئت انتخاب آثار» کافی است به صورت پيشنمايش در عرض 1024 پيکسل ارائه شوند و در صورت انتخاب، ارسال عکس در اندازه اصلی و با کيفیت 300DPI الزامی است.
■ علاوه بر عکسهای ارسالی، درون لوح فشرده قرارداشتن يک قطعه عکس شناسايی از شرکت کننده و يک سند متنی که حاوی مشخصات و عکسهای ارسالی او باشد لازم است.
■ هرگونه دخل و تصرف که سنديت عکس را مخدوش کند در عکس نبايد انجام گيرد. ولی تصحيح نور و رنگ مجاز است.
■ هرعکس باید در برگيرنده نام عکاس، تاريخ عکاسی و محل يا موضوع عکاسی باشد. عکسهايی که فاقد اين مشخصاتاند در جشنواره شرکت داده نخواهند شد.
■ تکميل برگه شركت در مسابقه توسط شركت كننده و تحویل و يا ارسال آن به همراه اثر يا آثار مربوطه به دبيرخانه الزامی است.
■ هر عکاس میتواند حداکثر در دو بخش شرکت کند و مجاز است در هر يک از آن دو بخش حداکثر10 عکس ارسال کند.
■ به تمام شرکت کنندگان كه آثارشان برای نمايشگاه پذيرفته شود، گواهی شركت در مسابقه داده میشود.
■ بنياد ايرانشناسی حق استفاده از عکسهای پذيرفته شده را در نشريات و تارنمای بنياد و به نمايش گذاشتن آنها در ساير مکانهای ديگر برای خود محفوظ نگه میدارد.
■ ارسال اثر و شرکت در جشنواره به معنای اعلام موافقت تمامی مقررات جشنواره است و تصميم گيری در مورد مسائل پيشبينی نشده بر عهده برگزار کننده جشنواره است.
ت) جوايز :
■ مدال طلای نخستين جشنواره عکس ايران شناسی همراه با ديپلم افتخار و ... ، به صاحبان آثار10 اثر برگزيده هيئت داوران در بخشهای اول تا سوم.
■ مدال طلای نخستين جشنواره عکس ايران شناسی همراه با ديپلم افتخار و ... ، به صاحب يک اثر برگزيده از نگاه مردم
■ لوح سپاس و خريد اثر در بخش ويژه به تشخيص هيئت داوران
ج) شورای علمی جشنواره:
■ التجا، سيد حسين
(عضو انجمن عکاسان مطبوعات ایران)
■ بختياری، حميدرضا
(عضو هيئت علمی دانشگاه هنر)
■ سليمانی، فرهاد
(عضو هيئت علمی دانشگاه هنر)
■ صادقلو، کاووس
(رئيس هيئت مديره انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران)
■ کشتیآرا، مهرداد
(عضو هيئت علمی دانشگاه هنر)
■ مترجم زاده، محمد
(عضو هيئت علمی دانشگاه هنر)
چ) هيئت انتخاب آثار جشنواره:
متشکل ازسه نفر صاحبنظر و آشنا با داوری در زمينه عکاسی
خ) هيئت داوران جشنواره:
متشکل از پنج نفر صاحبنظر و آشنا با داوری در زمينه عکاسی
د) فعاليت های جشنواره:
■ بازديد از نمايشگاه ايران خيال انگيز
■ برگزاری کارگاههای تخصصی عکاسی
■ نمايشگاه آثار استادان هنر عکاسی ايران
■ برگزاری مراسم پايان کار جشنواره
ذ) تقويم جشنواره:
■ آخرين مهلت ارسال آثار: دهم ارديبهشت ماه 1390
■ آغاز نمايشگاه: بيست ارديبهشت ماه 1390
■ پايان نمايشگاه: نوزدهم خرداد ماه 1390
ر) سازمان جشنواره:
■ سازمان دهنده و برگزار کننده:
بنياد ايرانشناسی
■ مديرجشنواره: احمد دانيالی
(معاون بنياد ايران شناسی)
■ دبير علمی جشنواره: سيد جواد سليمی (عضو هيئت علمی دانشگاه هنر)
دوست عزيز سوه از لطقتون ممنونم. اميدوارم كاربران ساوه ايي در اين دسته مسابقات شركت فعال داشته باشند و ما شاهد اثار زيبايشان باشيم.
----------
jalalfirozi
دوست عزيز ، من از وضعيت عكاسي ايران در منطقه اطلاع كافي ندارم چون در اين حرفه زياد سررشته ندارم . اما همه چيز از حال و از حالا شروع ميشود و مهم اين است كه در حال نفس بكشيم و در زمان حال فعاليت فرهنگي انجام دهيم و گذشته هر چه هست بكار حال و امروز نمي آيد. بهتر است ما مستقلا راه خودمان را برويم و از تجارب ديگران استفاده مثبت بكنيم.
به عنوان توصيه بنياد ايران و بنيادهاي ديگر رسمي هستند كه در زمينه عكاسي فعاليت ميكنند . حداقل كار اين است با معرفي اين مراكز فعال و علاقمند به عكاسي، دوستان عكاس در ساوه با اين سازمانهاي رسمي در زمينه انتقال فرهنگ و هنر ساوه يكسري فعاليت هاي خلاق و خود جوشي داشته باشند بعد از يك سال و دوسال خواهيم ديد كه ثمره نيكي خلق شده و عكس هاي زيادي در باره ساوه توليد و ظهور ميكند . حال اينكه وضع عكاسي خوب و يا بد است بحث ما نيست و تا جايي كه بنده ديده ام ايرانيان در ميان سايت هاي بين المللي الحق عكس هاي بسيار زيبا و فوق العاده ايي ارائه ميدهند و از خيلي مليت ها داراي ظرافت هنري و خود اگاهي فرهنگي فوق العاده ايي هستند. در نمايشگاههاي فرهنگي و عكس بين المللي كه چند بار در ان شركت كرده ام شاهد عكس هاي فوق العاده زيبا از عكاسان ايراني و كار ايرانيان بوده ام كه باعث شور و شعف ساكنين فرهنگ دوست ديگر ملل ميشده و انان در اين نمايشگاههاي عكاسي و فرهنگي بارها كار عكاسان ايراني را در جلو چشمم با اين گوش خودم تحسين كرده اند. بنظر من اصلا لازم نيست ما در اين باره خود را با ديگران مقايسه كنيم .ما ميتوانيم از تجارب مثبت و تكنيك هاي نوين ديگر هنرمندان جهان بهره ببريم و حتي بران بيفزائيم. در عين حال با توجه به نيازهاي فرهنگي خويش راه مستقل خود را برويم. همانگونه كه ادبيات و شعر در ايران بعلت هنر دوست بودن اين ملت ريشه بسياري عميقي دارد. عكاسي نيز بعنوان بخشي از هنرهاي بصري و مدرن زمينه رشد بسياري مساعدي دارد. كار عكاسان ايراني را هميشه با توجه به امكانات محدودي كه دارند فوق العاده تحسين مي كنم. انصافا نگاه كنيد بطور مثال ببينيد برو بچه هاي ساوه سرا با اينهمه امكانات محدود چه مناظر زيبايي را با عكسهايشان خلق ميكنند. با فعاليت و تحرك در زمان حال است كه رشد و پيشرفت در عكاسي و ساير هنرها ايجاد ميشود و بر حجم كمي و كيفي افزوده ميشود. اينكه ديگران به كجا رسيده اند خوش بحالشان. فكر ميكنم با انهمه كارخانه و امكانات و سيرابي و كلاس و كورس تعجب نداشته باشد. اما انصا فا ببينيد يك فرد با همين مبايل ساده اش از زمستان ساوه چه عكس هاي عالي و مناظر قشنگي انهم از يك شهر نيمه كويري تهيه ميكند در نداشتن ، توانستن و خلق كردن شرط هنر است.
تاریخ: دوشنبه 23 آبان 1390 - 21:21 عنوان: پاسخ به «تاريخچه عكاسي در ايران زمين»
کاربر نیمه فعال
عضو شده در: 23 دی 1388 پست: 230
امتياز: 8550
آقای علی آبادی عزیز!
سلام. ممنون از لطفتون.
درست می فرماید. اگر نگاهی به لا به لای تقویم ها و دیوار مغازه ها و رستورانها و شرکت ها کنیم، عکس های فوق العاده ای از مناظر طبیعی خاک پرخاطره ای که توش زندگی می کنیم می بینیم. از روح نوازی شمال گرفته تا چشم نوازی غرب و فکر برانگیزی کویر مرکز و حاشیه های خلیج و روزگار شرق.
واقعا عکس هایی که در این زمینه دیده ام زیبا اند و حرف برای گفتن دارند.
وقتی عکس های سال را در اینترنت می بینیم ، واقعا عکس هایی هستند که هر کدام حرفی شنیدنی برای گفتن دارند. در این لابه لا می خواستم بدونم که تا به حال هنرمند ایرانی ای به این سطح رسیده یا نه؟ که خب جواب شما هم حال و هوای خودش را داشت.
راستی، در ساوه سرا عکس های بسیار زیبایی از شما وجود دارد. از عید سال گذشته و عکس شکوفه های سفید صورتی تا شهر روس ها و گل ها طبیعت و ... .درست است که شاید زبانا" و نوشتاری تحسینتان نکنم اما واقعا از دیدنشان لذت می برم. باید برای این ذوق هنری یک هورا کشید !
تاریخ: دوشنبه 23 آبان 1390 - 21:56 عنوان: پاسخ به «تاريخچه عكاسي در ايران زمين»
مديريت كل انجمنها
عضو شده در: 2 فروردین 1389 پست: 3473 محل سکونت: IRAN
امتياز: 87705
نقل قول:
راستی، در ساوه سرا عکس های بسیار زیبایی از شما وجود دارد. از عید سال گذشته و عکس شکوفه های سفید صورتی تا شهر روس ها و گل ها طبیعت و ... .درست است که شاید زبانا" و نوشتاری تحسینتان نکنم اما واقعا از دیدنشان لذت می برم. باید برای این ذوق هنری یک هورا کشید !
از همه دوستان و لطفشان ممنونم. بخصوص دوست عزيز جلال فيروزي و سوه. به همه دوستان كه اينجا عكس هاي زيبا عرضه مي كنند بايد افرين گفت. زيرا كار همه دوستان زيبا و لذت بخش است.
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید شما نمی توانید در این بخش رای دهید شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید