قسمت هايي كه با مولف تمام ميشوند از نويسنده است و مطالب ديگر از منابع اينترنتي است كه در زير ان ادرس بيان شده. به علت كسري منبع مقاله انچنان كه بايد و شايد كامل نيست، چچنانچه دوستان گرامي مطالب دقيق تري دارند در تكميل اين مقاله درج فرمايند با سپاس مولف
ايرانيان ملتي بوده اند فرهنگ پرور و فرهنگ دوست. يكي از صفات بارز ايرانيان توجه و علاقه به فرهنگ و هنر در طول تاريخشان بوده . ريشه هاي خلاقيت ايرانيان را بايد در ادبيات، هنر و فرهنگ و علم دوستي اين ملت جست. خرد و عقل يكي از عالي ترين شكوفه فرهنگ بشري است . با اين توانايي انسان قادر است كه بر جهان و طبيعت اگاهي يابد و قانون مندي هاي طبيعت را بشناسد و با اين توانمندي انسان مي تواندعلل پديده هاي هستي را درك كند و راه حل مشكلات را بيابد. از طريق عادت كتاب و كتابخواني و تفكر قوه خرد و عقل ادمي رشد ميكند و انسان به توانمندي علمي و فرهنگي والايي نائل مي ايد . در فرهنگ دهخدا كلمه خرد، فر، فره ، فرهنگ كه همگي با هم نسبت دارند بدين شكل تعريف شده مو لف
خرد بايد از مرد فرهنگ و هنگ
نه پوشيدن جامه و بوي و رنگ
از اسدي
چه شد ار بر سر تو افسر نيست
خرد اندر سر است بر سر نيست
از سنائي
اهل خرد ؛ صاحب خرد. صاحب عقل
:
بزرگش نخوانند اهل خرد
كه نام بزرگان بزشتي برد.
سعدي (گلستان
پرخرد ؛ آنكه او را عقل وافراست . بسيار خردمند. بسيار باهوش
صاحب خرد ؛ هوشمند. باخرد. با عقل و درايت
قوت خرد، قوه ٔ خرد ؛ نفس مطمئنه . مقابل نفس غضبيه و نفس اماره : ستوده آن است كه قوت خشم [ نفس غضبيه ] در طاعت قوت خرد باشد. (تاريخ بيهقي
فره . [ ف َرْ رَ
/ رِ ] (اِ) شأن و شوكت و شكوه و عظمت . (برهان ). خوره . فر. (حاشيه ٔ برهان چ معين ) :
فره ٔ ايزدي . [ ف َرْ رَ ي ِ زَ ] (تركيب وصفي ، اِ مركب ) نوري است از جانب خداي تعالي كه بر خلايق فايز مي شود كه بوسيله ٔ آن قادر شوند برياست و حرفتها و صنعتها..........(از برهان تلخيص از توضيح كلمه ٔ خوره ) :
فر. [ ف َ
/ ف َرر ] (اِ) شأن و شوكت و رفعت و شكوه . (برهان ) :
|| سنگ و هنگ . (برهان ). ارج و سنگ . (صحاح الفرس ). || نور، چه مردم نوراني را فرمند و فرهومند گويند.(برهان ). پرتو. روشني . تاب . تابش . تابداري . (ناظم الاطباء). || برازش و زيبايي و برازندگي و زيبندگي . (برهان ) :
فرهنگ . [ ف َ هََ ] (اِ) (از: فر، پيشوند + هنگ از ريشه ٔ ثنگ ۞ اوستايي به معني كشيدن وفرهختن و فرهنگ ) هر دو مطابق است با ادوكات ۞ و اِدوره ۞ در لاتيني كه به معني كشيدن و نيز به معني تعليم و تربيت است . (حاشيه ٔ برهان چ معين ). به معني فرهنج است كه علم و دانش و ادب باشد. (برهان ) :
تركيب ها:
- فرهنگ آموز . فرهنگ بستن . فرهنگجو. فرهنگجوي . فرهنگدار. فرهنگ دان . فرهنگ دوست . فرهنگسار. فرهنگ ساز. فرهنگستان . فرهنگ نامه . فرهنگ ور. فرهنگي . فرهنگ ياب . رجوع به اين مدخل ها شود.
|| عقل و خرد :
|| آموزش و پرورش . تعليم و تربيت . امور مربوط به مدارس و آموزشگاهها. || كتاب لغات فارسي را نيز گويند.(برهان ). رجوع به فرهنگ نامه شود. || شاخ درختي را نيز گويند كه در زمين خوابانيده سپس از جاي ديگر سربرآورند. (برهان ). و آن شاخه را در جاي ديگرنهال كنند. فرهنج . فرهانج .
فرهنجيده . [ ف َ هََ دَ
/ دِ ] (ن مف ) ادب كرده شده و تأديب پذيرفته . (برهان ). فرهنجه . رجوع به فرهنجه شود.
مجموعه پيچيده اي است كه در برگيرنده دانستنيها , اعتقادات ,هنرها , اخلاقيات ,قوانين ,عادات وهرگونه توانايي ديگري است كه بوسيله انسان بعنوان عضو جامعه كسب شده است.
فرهنگ ساز. [ ف َ هََ ] (نف مركب ) فرهنگدان . فرهنگي . دانشمند و خردمند
وقتي به فرهنگ و تاريخ شهر ساوه با ديدي جامعه شناسانه نگاه شود ، ديده ميشود كه ال بويه در رشد تمدن اسلامي ساوه نقش بارزي داشته اند
ابوبكر محمدبن حسن كرجي در كنار تحقيقات و مطالعات رياضي خود و رسيدگي به اموررياضي مربوط به دربارهاي آل بويه و آل زيار ،به سفر دربرخي شهرهاي ايران مي پرداخت كه از آن جمله شهرهاي ساوه و اصفهان بوده است و طي مشاهدات و تحقيقات ميداني، به تاليف كتاب انباط المياه الخفيه ، استخراج آبهاي پنهاي وشيوه هاي استخراج آبهاي زير زميني مي پرداخت.
http://www.instm.ir/savant_view.php?id=27
شخصيت هاي ساوه انسانهايي بودند خردمند، با نگاه به تاريخچه زندگي اين انسانها اين زوايا روشن تر ميشود..... مولف
حكيم زين الدين عمربن سهلان ساوجي
در گذشته به سال 520 هجري قمري ، فيلسوف و منطقي بزرگ در اواخر قرن پنجم و اوايل قرن ششم هجري است. وي شارح و منتقد آثار بوعلي سيناست و كتاب البصائر النصريه او بهترين كتاب در منطق و جزو متون درسي دانشگاه الازهر مصر است.
زکریای قزوينی در کتاب معروف خود بنام آثار البلاد و اخبار العباد در قرن هفتم هجری قمری پیرامون شخصیت وی می نويسد : قاضی ابن سهلان ساوجی با امام حجه الاسلام غزالی همزمان بود ، او در فقه و علم حکمت و ادبيات دريايی بود بيکرانه ، در فصاحت و بلاغت هم شهره آفاق گرديده بود .
ابو سعد آوي
در گذشته به سال 420 هجري قمري ، وزير دانشمند سلسله آل بويه كه طي سالهاي 1990 تا 2000 ميلادي حدود ده هزار صفحه از آثار او با عنوان نثرالدر در مصر و تونس و سوريه به چاپ رسيده است.
خواجه سعد الدين ساوجي
در گذشته به سال 703 هجري قمري، وزير دانشمند سلطان غازان خان و سلطان اولجاتيو كه علامه حلي رساله سعديه را به نام وي تاليف كرده است.
خواجه جمال الدین سلمان بن علاءالدین محمد ساوجی
مشهور به سلمان ساوجی ، وی از شاعران و غزل سرایان نیکو سخن در قرن هشتم هجری قمری و هم عصر حافظ بوده است در سال 709 ه ق در ساوه متولد شد. سپس به بغداد در دربار جلایریان راه یافت و ملک الشعراء این سلسه شد . دیوان شعر وی مشتمل بر دوازه هزار بیت است . وی سالهای اخر عمر خود را زادگاهش بازگشت و انزوا اختیار کرد سرانجام در روز دوشنبه دوازدهم صفر سال 778 ه ق جهان را بدرود گفت .
شهيد دکتر مصطفی چمران
در سال 1311 ه ش متولد شد او فرزند حسن چمران ساوجی بود که از روستای چمران بخش غرق آباد ساوه به تهران مهاجرت کرد . دوره دبيرستان را در دارلفنون و البرز تهران سپری کرد . پس از اخذ ليسانس با رتبه اول از دانشگاه تهران برای ادامه تحصيل ( با استفاده از بورسيه ) به دانشگاهی در تگزاس آمريکا اعزام شد . ضمن اخذ فوق ليسانس برای ادامه تحصيل به کاليفرنيا رفت و با کسب رتبه اول دکتری الکترونيک فارغ التحصيل گشت و سپس در مرکز تحقيقاتی معتبر و معروف بل در کنار دانشمندان بزرگ جهان شروع به کار کرد .
اما با قيام پانزده خرداد انقالبی در درون او بوجود آمد . او همه چيز را رها کرد و در زمان حکومت جمال عبدالناصر به مصر رفت و در آنجا آموزش نظامی و چريکی را فرا گرفت . سپس به شهر صور در جنوب لبنان رفت و به امام موسی صدر رهبر شيعيان لبنان در آن زمان پيوست و مبارزه گسترده ای را با صهيونيستها آغاز کرد . پس از پيروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال 1357 به ايران بازگشت وی از طرف امام خمينی به سمت وزرات دفاع منصوب گرديد . از طرف مردم تهران نيز به يک دوره به سمت نمايندگی مجلس انتخاب شد . پس از شروع جنگ تحميلی در شهريور ماه سال 1359 به خط مقدم جبهه رفت و ستاد جنگهای نا منظم را تاسيس و فرماندهی نمود . سرانجام پس از سالها مجاهدت در 31 خرداد 1360 در منطقه جنگی دهلاويه به شهادت رسيد .
وی قبل از شهادت چنين می نويسد :
"" ای زندگی با تو وداع می کنم با همه زيبائيهایت – با همه کوهها – درياها و همه موجودات وداع ميکنم از همه چيز چشم می پوشم و با قلبی لرزان و مشتاق به سوی خدا می روم و لحظات ديدار من با پروردگار ، لحظات رقص من در برابر مرگ بايد زيبا باشد ""
روحش شاد و راهش پر رهرو باد .
در اين شهر دانشمندان و شاعران معروف ساوجي مانند ستاره هايي درخشيده اند و به رونق علمي و فرهنگي شهر ساوه خدمت ها كرده اند( شهر صاحب افراد فرهيخته و دانشمندي بوده). ساوه اگر رونق و درخششي و غنايي داشته بخاطر توجه بي نظير ساوجي ها در قرون سياه وسطي به علم و دانش و فرهنگ اين شهر بوده. در قرون وسطي كه امپراطوري روم و اروپا در جهل و خرافات مي زيستند شهرهاي ايران از جمله ساوه مانند ستاره و دانه الماس مي درخشيدند. مي بينيم كه در دوره اسلامي در علم پزشكي فردي مانند ابو علي سينا را خلق مي كند. كه در علم انقلابي به پا مي كند و متدهاي تحقيق علمي را زير و رو مي كند و متد علمي مشاهده و بررسي عملي كه در جهان بنام روش پراكسيس معروف مي شود را بنيان مي نهد و تومارتفكرات ارسطو را كه 1000 سال اروپا را درركود نگه داشته بود در هم مي پيچد و بناي تحقيقات علمي با روش ابو علي سينا در جهان بنيان مي شود و علم در سايه روش ابو علي سينا به اين رشد فوق العاده امروزي اش مي رسد . شيوه تحقيقي انقلابي ابو علي سينا برترين ابتكار اين نابغه ايراني در جهان علم بود كه علم پزشكي او فقط مثالي از اين روش متديك عملي است. .يكي از پيشنيه پرورش خرد در دين قديم ايرانيان درتعاليم زرتشت نهفته است. دين اسلام بشارت دهنده خرد و عقل بوده و علاقه حضرت محمد ( ص) در ترويج دانش و علم بي نظير است. در قران خداوند كلمه علم را 500 مرتبه تكراركرده . علم اموزي و توجه به خرد در اسلام يكي از تعاليم مهم ايي دين است. زيرا يكي از زمينه هاي رشد عقل علم اموزي و تفكر است. ملتي كه به علم توجه نكند به قهقرا و ركود و مرگ تدريجي مبتلا مي گردد و شاهد فقر ، بيماري ، خرافات، ركود اقتصادي و اضمحلال اجتماعي خواهد بود. قران يكي از منابع مهم اين انقلاب عقلاني در قرون وسطي است در قران بر روش مشاهده و عملي براي تجسس شناخت در طبيعت ، جهان و هستي تكيه مي كند و انها را نشانه و ايت خداوند بر شمرده بر اساس اين بينش و فلسفه مي بينيم كه اولين جغرافيشناسان، تاريخ نويسان و دانشمندان شيمي و فيزيك و ستاره شناسي، رياضي دانان ، طب در قرون اوليه اسلام در ايران و كشورهاي اسلامي شكوفه مي زنند
خاطره زيبايي از اثار تمدن اسلامي در ذهنم هست . روزي به موزه لوور رفته بودم تا اثار تاريخ تمدن ايران را تماشا كنم. قسمت اول اثار باستان ايران را تشكليل ميداد. قسمت دوم اثار تمدن دوره اسلامي را نشان مي داد. در قسمت اثارباستان همه چيز بيناد عقلاني داشت و همه اثار نشاني از عظمت و سخت كوشي و پشتكار ايرانيان رادر بر داشت.همه اثار از سنگ و فلز و چوب و سراميك ساخته شده بودند . در بخش تمدن اسلامي ايران يكهو يك تغيير و انقلابي وسيع به چشم ميخورد. مانند ان بود كه بر روي اثار تمدن دوره اسلامي رنگين كمان زيبايي پاشيده باشند. ديگر اشياء خاكستري نبودند، بلكه تمام اثار تاريخي رنگ، جان، ظرافت و لطافت هنري و كمال هنري يافته بودند. گويا دست هنرمندان با عشق خدا انان را خلق كرده بودند،اين اوج هنري در بخش سراميك، شيشه گري ايراني،چيني و مينا كاري به چشم ميخورد. همه اين اثار نه تنها زيبا هستند بلكه نظم و اسلوب رياضي و هندسه را در خود جاي داده اند
امروزه جامعه شناسان ميداند كه يكي از مو تور ديناميك بقاء جامعه ايي، در توجه يك قوم به خرد و عقل و دانش نهفته است. چگونه مي توان يك جامعه عقلاني با فرهنگ پيشرفته را از يك جامعه بدوي تشخيص داد؟ جامعه عقلاني داراي اين مشخصاتي است كه خود اين مظاهر انعكاسي است از زندگي عقلاني افراد ان جامعه كه شامل: 1. وجود نهادهاي زنجيره ايي فرهنگي (اينسي توت سيون) مانند كتابخانه ها، مدارس، مساجد، 2. وجود زير سازهاي شهري يعني شبكه سازي شهري( اينفرااشتروكتور) مانند جاده ها، كاروانسرا ها، حمام ها، وسايل سريع حمل و نقل، بيمارستان ها و غيره 3. شخصيت هاي درخشان علمي و فرهنگي همه اين عوامل مهم از انعكاسات و جلو هاي جامعه متمدن و در عين حال باز خالق جامعه متمدن جديد ميشود .در تاريخ تمدن ساوه اين مظاهر به چشم ميخورند،شهري كه مزين به كتابخانه بزرگ مشرق زمين بوده، راهها، كاروانسرا هاي جاده ابريشم را داشته، مشرق شناسان از مدارس و حمام هاي ان ياد كرده اند. بزرگترين كتابخانه هاي عصر خود را درقرون وسطي سياه خود در خود جاي داده بوده . امروز اين شهر چشم به راه ساكنان ان است كه بزرگترين كتابخانه ها را به رسم ان روزگاران بنا نهند و هويت فرهنگي اين شهر را دوباره زنده سازند. در اين مقاله به معرفي كتابخانه موجود شهر ساوه پرداخته ميشود مولف
گوشه هايي ازتاريخچه كتابخانه هاي ساوه
كهنترين كتابخانه شخصي استان، كتابخانه ابوسعد منصوربن حسين رازي آبي ( ـ422 ق.)، از اديبان و شاعران آل بويه بوده است. وي با صاحببن عبّاد (326-385 ق.) نزديكي و مراوده خاصي داشت و كتابخانه نفيسي را در آبه فراهم ساخت (183:14).
عمربن سهلان ساوجي ( ـ565 ق.)، فاضل و عالم آن عصر، در ساوه كتابخانه عظيمي ايجاد و آن را وقف عام كرد. بيشتر مجموعه اين كتابخانه را نسخههاي خطي ناياب و تأليفات خود او تشكيل ميداد كه پس از مرگ وي به غارت رفت يا به آتش كشيده شد (14: 202؛ 23:23).
ياقوت حموي در معجم البلدان مي نويسد:يكي از بزرگترين كتابخانه هاي دنيا در شهر ساوه بوده كه مغولان ان كتابخانه را به كلي سوزانده اند. حمد الله مستوفي نيز به اين كتابخانه اشاره نموده و مي گويد:در وسط مسجد ( مسجد جامع ساوه واقع در جنوب فعلي شهر ساوه) خزانه كتب جاي داشت كه در ان هر گونه كتابي كه در ان زمانه معتبر بوده يافت مي شده به علاوه اسطرلابها و كره هابراي علم هيئات و نجوم اين كتابخانه عظيم ساوه حكايات بسياري رادر تاريخ از ان خود كرده است ....ان طور كه امده است بيش از صدو شصت هزار جلد كتاب در كتابخانه ساوه بود كه نيمي از ان را دراويش (ساوه) گدايي كرده بودند . زكرياي قزويني در كتاب اثار البلاد و اخبار العباد در وصف جامع ساوه مي نويسد: در وسط اين جامع كتابخانه اي است منسوب به ابوطاهر خاتوني وزير ودر ان هر كتاب معتبري كه در عصر او به دست امده با اشياء زيادي از نوع خطوط معروف و اقسام اصطرلاب و كره جمع است. منبع : نقشه راهنماي شهر ساوه
در «نقض: مىنويسد: «اما شهر آبه اگر چه شهرى استبصورت كوچك، بحمدالله و منهبقعه بزرگوار است، از شعار مسلمانى و آثار شريعت مصطفوى و سنت علوى، در جامعمعمور، كبير و صغير با جمعه و جماعات و ترتيب عيدين و غدير و قدر و عاشورا و برات وختمات قرآن متواتر، و مدرسه عزالملكى و عرب شاهى معمور به آلت و عدت مدرسانچون: سيد ابوعبدالله و سيد ابوالفتح الحسينى عالمان با ورع و مجالس علم و وعظ متواتر». (6) بارى دو شهر آوه و ساوه به سال 617 ه ق مورد تاخت و تاز مغولان واقع، ومردم آن جا قتل عام شدند. كتابخانه عظيم آن جا نيز از آتش فتنه تاتاران بسوخت، و از آنهمه نفايس مكتوب چيزى برجا نماند. (7) قزوينى كه خود آن گنجينه را ديده، مىنويسد: «درمسجد جامع شهر كتابخانهاى موجود است، كليه كتابهاى معتبر و بس ارزنده، بخط خطاطاننامى، اصطرلاب قيمتى، كوهى درس دانشگاهى در آن گردآورى شده، كه همگى يادگارخيريه ابوطاهر خاتونى آن وزير نكوكار است». (8)
8. زكريا قزوينى، آثار البلاد، پيشگفته، ص157
http://www.hawzah.net/per/magazine/me/046/me04608.asp
در سده نهم هجري قمري ساوه و آوه منكوب سم ستوران مغول ها شد و چنگيزيان شهر مذكور را بكلي منهدم و ويران كردند كتابخانه هاي بزرگ ساوه طعمه حريق شد و كتب و وسايل علمي كتابخانه به باد فنا رفت
http://www.arakintt.com/fa/etel/saveh.htm
در کشور ايران اسلامي نيز همچنانکه اشاره شد کتابخانههاي وقفي از قرن چهارم و پنجم هجري شکل مييابد، که در مباحث «کتابخانههاي مساجد ايران» به وقف و
وقفنامههاي اين کتابخانهها به تفصيل سخن گفتهايم، که ميتوان از کتابخانههاي وقفي مسجد جامع نيشابور(4)، مسجد جامع ساوه،.....
http://www.rasekhoon.net/article/Show-14396.aspx
اسناد اهدايي بنياد شهيد(مجموعه آصف السلطنه): شامل 26 هزار برگ ميباشد. مربوط به اسناد ملكي، حقوقي آصف السلطنه داماد مظفر الدين شاه قاجار و از ملاكين عصر قاجار است . محدوده جغرافيايي اسناد منطقه شمال غرب كشور، آذربايجان، قزوين، زنجان و مناطق مركزي تهران، ساوه و ورامين را در بر ميگيرد. اسناد فوق ثبت و ارزشيابي شده است.
http://www.aqlibrary.ir/index.php?module=pagesetter&func=viewpub&tid=21&pid=26
كتابخانه هاي عمومي و كتابخانه كودكان ساوه در عصر معاصر
تلفن
آدرس
زير بنا
مساحت
سال تاسيس
درجه فرهنگی
شهر يا روستای محل کتابخانه
نام کتابخانه
ساوه كتابخانه عمومي
1384 3 ساوه علامه عسگري
2552217100
ساوه خ شريعتی کوچه شريعتی 10 اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی
700
700
1357
1
ساوه
شهيد هاشمی نژاد ساوه
2563222411
غرق آباد خ امام
400
400
1369
3
غرق آباد
شهيد چمران غرق آباد
ساوه شهرك ولي عصر
1382 3 ساوه ولي عصر (عج)
2563242282
شهر نوبران جاده بين المللی همدان به ساوه پايين تر از آموزش و پرورش
943
321
1367
3
نوبران
نظرفخاری نوبران
طبق گزارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان مرکزي. اين استان در سال ۱۳۷۵ تعداد ۲۷ کتابخانه عمومى، ۷ کتابخانه کودکان و نوجوانان، ۷ کتابخانه دانشگاهى و يک کتابخانه سيار داشته است. در بين شهرستانهاى استان، اراک با ۷ کتابخانه عمومى، يک کتابخانه کودکان و نوجوانان و ۴ کتابخانه دانشگاهى بيشترين امکانات کتابخانهاى را در اختيار دارد. از اين نظر شهرستانهاى خمين، ساوه، سربند، محلات، تفرش و آشتيان در مراتب بعدى قرار دارند
يكشنبه ۲۷ تير ۱۳۸۹ http://www.vista.ir/?view=item&id=117059
درشهرستان ساوه پنج كتابخانه عمومي تحت نظارت دبيرخانه هيات امناي كتابخانه هاي عمومي كشورونهادكتابخانه هاي عمومي دراستان و به صورت اداره كتابخانه هاي عمومي درسطح شهرستان مشغول فعاليت مي باشد.
يك باب كتابخانه عمومي درحال افتتاح مي باشد وهمچنين يك كتابخانه سيارتحت پوشش اين مركز نيزجهت راه اندازي و جذب نيروآماده فعاليت مي باشد.
لازم به توضيح است بزرگترين ومهمترين كتابخانه شهرستان درشهرساوه جنب اداره فرهنگ وارشاداسلامي به نام كتابخانه عمومي شهيدهاشمي نژادباتعداد4نيرو دردوشيفت وبالغ بر16000 جلد كتاب در هفتصدمترمربع مساحت و 1100مترمربع زيربنا و بصورت مخزن باز اداره مي شود.
رديف نام كتابخانه سال تاسيس مساحت به مترمربع زيربنا به مترمربع وضعيت ساختمان مساحت مخزن مساحت سالن مطالعه به متر گنجايش مخزن به جلد گنجايش سالن به نفر درجه توزيع كتاب درجه ساختمان
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه گفت: بانوان ساوه ای 75 درصد مراجعين به کتابخانه های عمومی ساوه را تشکيل می دهند.
علی شعبانی روز چهارشنبه مورخ 25/8/84 افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 28 هزار و 143 نفر به کتابخانه مراجعه کرده اند که 18 هزار و 383 نفر از آنان را بانوان شامل ميشوند.
وی اضافه کرد : اغلب اين مراجعه کنندگان به پنج کتابخانه عمومی ساوه دانش آموزان و دانشجويان هستند.
وی افزايش تعداد دانشجويان و دانش آموزان دختر پشت کنکوری ، کمبود اماکن فرهنگی ، مهیا نبودن کتابخانه های مدارس و دانشگاههای ساوه جهت تحقیق را از جمله دلايل حضور گسترده بانوان در این کتابخانه ها دانست.
وی با اشاره به کمبود فضای مطالعاتی و کتاب و نيز اعتبارات اين اداره در اين شهرستان گفت: اميدواريم در سالجاری با افتتاح کتابخانه علامه عسگری واقع در منطقه سورکان ساوه و تجهيز آن به 12 هزار جلد کتاب گامی در جهت ترويج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در اين شهرستان برداشت.
در تاريخ شنبه، ۰۳ دی ۱۳۸۴
:به گزارش روابط عمومی كانون، علاوه بر این 14 مركز ديگر نيز در روزهای آينده افتتاح میشود تا سی و يكمين بهار پيروزی انقلاب اسلامی برای كودكان و نوجوانان این استانها در خاطره اين دانشآموزان ماندگار شود.
بر اين اساس درهای مراكز كانون در يلآباد و طراز ناهيد ساوه، قورچی باشی و شهابيه خمين و بازنه شازند بر روی كودكان و نوجوانان اين شهرها و روستاهای استان مركزی گشوده شد.
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانانhttp://www.kanoonnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=197995
كتابخانه هاي روستايي ساوه
13 فروردين 1389 ساعت 8:00
مديركل كتابخانههاي استان مركزي با اعلام اين خبر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: با توجه به پوشش هر يك از كتابخانههاي سيار براي هشت روستا، بنابراين استان مركزي با داشتن 38 روستاي با جمعيت 1000 تا 1500 نفر، نيازمند پنج كتابخانه سيار است. اين كتابخانههاي سيار تا پايان برنامه پنجم راهاندازي ميشوند.
محمدحسين مطيعي افزود: تا پايان برنامه پنجم توسعه، دو كتابخانه روستايي با زيربناي 280 متر مربع در «مهاجران» شازند و «خشكرود» زرنديه راهاندازي ميشود. اين روستاها، بيش از 5000 نفر سكنه دارند.
وي خاطرنشان كرد: در نقشه توسعه عمراني نهاد كتابخانهها، راهاندازي 27 كتابخانه روستايي با زيربناي 120 متر مربع در استان مركزي در نظر گرفته شده است. از اين تعداد، 12 باب در اراك، پنج كتابخانه در شازند، سه باب در شهرستانهاي خمين و كميجان، دو باب در ساوه و يك كتابخانه نيز در شهرستانهاي دليجان و زرنديه ساخته ميشود.
مطيعي افزود: تا پايان برنامه پنجم، 10 كتابخانه روستايي با زيربناي 220 متر مربع در شهرستانهاي اراك، تفرش و ساوه ساخته ميشوند. اين روستاها، بيش از سه هزار نفر سكنه دارند.
http://www.ibna.ir/vdcgqq93.ak9tn4prra.htm
مركز آموزش كشاورزي ساوه
5- تجهيز كتابخانه مركز با 1321 جلد كتاب در موضوعات كشاورزي و ...
http://www.agriiran.ir/index.php?page/32.html
به گزارش روابط عمومي اداره کل تبليغات اسلامي استان مرکزي:حجت الاسلام احمد رضائيان در گفتگوئي که امروز در اداره کل تبليغات اسلامي استان مرکزي انجام شد افزود:در اين طرح 62 مسجد روستائي استان تحت پوشش قرار گرفته اند
وي اظهار داشت:طرح گسترش و تجهيز کتابخانه هاي شبستاني مساجد روستائي در سال گذشته هم در تمامي روستاهائي که روحاني مستقر داشته اند اجرا شده است
وي تصريح کرد:هدف از اجراي اين طرح بهره وري بيشتر از محيط مساجد براي ترويج فرهنگ کتابخواني بوده است.
شنبه 28 آذر 1388 - 1
http://www.ido.ir/n.aspx?n=13880928108
معرفي چند كتابخانه علمي براي دانشجويان و محققان در مجاورت ساوه و يا در شهر هاي ديگر مولف
http://www.nlai.ir/ سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران
مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان مركزي (وزارت جهاد كشاورزي، سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي) ، كتابخانه تخصصي
شابکا : IR-403030001
نام کامل كتابخانه و سازمان متبوع : مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان مركزي (وزارت جهاد كشاورزي، سازمان تحقيقات و آموزش كشاورزي) ، كتابخانه تخصصي
نام سازمان به انگلیسی : Agricultural and Natural Resources Research Center of Markazi Province
نام کتابخانه به انگلیسی :
نوع کتابخانه : پژوهشي و تخصصي
استان : مرکزی
شهر : اراك
نشاني : اراك، كمربندي شمالي، ابتداي جاده روستاي مبارك آباد، نرسيده به ميدان ميوه و تره بار، صندوق پستي 889-38135
شماره نمابر: 3675569
شماره تلفن : 3675571- 0861
نشانی پست الکترونیکی : rcagrin-arak@arkbus.net
سال تأسیس کتابخانه : 1371
ساعات کار : 30/7-14
نام و ميزان تحصيلات سرپرست کتابخانه : علي رنجبري
زمینه های اصلی موضوع مجموعه : كشاورزي، منابع طبيعي، علوم دامي، توسعه روستايي
تعداد کل کتابها : 9682 (جلد)
تعداد کل کتابهای چاپی فارسی و عربی : 8832
تعداد کتابهای چاپی لاتین : 850
تعداد کل نشریات ادواری مورد اشتراک : 85 ( عنوان)
تعداد نشریات ادواری فارسی مورد اشتراک : 82
تعداد نشریات ادواری خارجی مورد اشتراک : 3
نوع مراجعان : کارکنان سازمان ، پژوهشگران
نحوه تنظیم منابع چاپی : فهرست نویسی توصیفی : دارد
فهرست نویسی تحلیلی : دارد
رده بندی : کتابخانه کنگره
نحوه تنظیم منابع غیر چاپی : فهرست نویسی ، نمایه سازی
نظام دسترسی به مجموعه : باز
مساحت كل به متر مربع : 170
وضعیت کلی سالن و ساختمان کتابخانه : خوب
Saveh is said to have possessed one of the greatest libraries in the Middle East, until its destruction by the Mongols during their first invasion of Iran.[4]^ a b Polo, Marco and Rustichello da Pisa (1903). Henry Yule and Henri Cordier. ed. The Travels of Marco Polo: The Complete Yule-Cordier Edition. http://www.gutenberg.org/files/10636/10636-8.txt http://en.wikipedia.org/wiki/Saveh
ماركو پولو در سفرنامه اش از بزرگترين كتابخانه ساوه ( در مشرق زمين) ياد مي كند كه توسط مغولان به اتش كشيده و نابود ميشود
اينهم آدرس يكي از كتاب فروشي هاي ساوه كه فكر مي كنم براي كتاب خوان ها دانستنش با اهميت باشه.
شهر كتاب ساوه
ساوه – خيابان طالقاني – پايينتر از پارك شهر – نبش خيابان سوم شعبان – پلاك 72 – شهر كتاب ساوه – تلفن02552212519 - 02552235220
مدير فروشگاه: خانم نرجس خوانينزاده
نشانی: ساوه، خيابان طالقانی، شمارهی ۷۲
تلفن: ۲۲۱۲۵۱۹-۰۲۲۵
نمابر: ۲۲۳۵۲۲۰-۰۲۲۵
ساعات کار فروشگاه: ۹:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و ۱۶:۳۰ تا ۲۲:۳۰. ایام تعطیل و جمعهها ۱۶:۳۰ تا ۲۲:۳۰
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید شما نمی توانید در این بخش رای دهید شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید